10.33, Thursday - Don't stop believing

Hej hej! 
Tidigare idag fick jag hem ett brev om att jag har kommit in på svenska skolan i London. Självklart är jag jätteglad och så men också väldigt nervös. Därför har jag några frågor som jag skulle bli jätteglad om du kunde svara på. 
Måste bara fråga först, visst går du i tvåan? 

1. Är det ungefär lika mycket plugga och prov som i Sverige, eller är det svårare att få bra betyg? Långa skoldagar? 
2. Vad fick dig att bestämma att du skulle åka, var du nervös eller kändes det bara roligt? 
3. Vad tyckte din familj, kändes det jobbigt för dem att du skulle åka. (Mina föräldrar har inte kommit hem så har inte hunnit prata med dem än, vet bara att mamma säger att det skulle bli väldigt tomt å så utan mig :P) 
4. Finns det något bra gym som ligger i närheten av skolan, vad kostar det i så fall? 
5. Är det lätt att få nya kompisar, ingen som är utanför? 
6. Känns det inte som att man missar massor i Sverige? Allt som kompisarna och familjen gör? 
Blev jätteglad att jag hittade din blogg, jättetacksam för svar :)
 
Hej Elin!
 
Vad roligt att du kommit in, TACKA JA TILL PLATSEN! Du kommer definitivt inte ångra dig. Och ja, jag går i tvåan.
 
1. Ungefär lika tycker jag. Betygen beror ju helt på vad du har haft för lärare och krav innan. Jag har kortare skoldagar än mina andra skoldagar eftersom jag inte läser Idrott här, läste hela den kursen i ettan, sen har jag heller inte Historia. Det beror hur man lägger upp det med kurserna.
2. Jag var skoltrött och ville ha förändring. Jag har alltid velat flytta utomlands och detta gav mig chansen. Jag var lite nervös, men inte alls som jag trodde att jag skulle vara. Tyckte bara att det skulle vara jätteroligt att se nått nytt och träffa en massa nya människor.
3. Min familj har stöttat mig till hundra. Självklart tycker de lika som jag att det är jobbigt att vara ifrån varandra så mycket. Sen lever vi ju på 2000-talet och det finns väldigt bra sätt att komminucera med varandra, och det är ju ändå "bara" London, man kan ta flyget hem om det skulle vara så. 
4. Det finns ett väldigt litet och begränsat gym på skolan som är gratis. Det funkar toppen för mig men vill man ha nått som har lite mer vikter, maskiner, kanske en pool och sånt så finns det lite överallt med olika pris. 
5. Alla är här av samma anledning och åker man iväg hemifrån och lämnar "allt" hemma så har man ju liknande värderingar som alla andra, och det är ingen som är utanför. Jag umgås med ett mysigt gäng som jag trivs superbra med. 
6. Tanken slår en några gånger då och då. Men jag tänker oftare på allt som jag upplever som de inte vet nånting om eller kan sätta sig in i. Hemma är det ändå samma människor och man kan se allt framför sig om sina vänner eller familj berättar. Om jag berättar för dem om nått som hänt en kompis till mig kan inte de göra det, eftersom de inte känner mina kompisar här. 
 
Hoppas du fått svar på dina frågor! Om du tackar ja till platsen se till att ta vara på tiden och uppskatta chansen du har fått! Lycka till! :)
 
Hej! Detta kanske är den dum fråga eller en ganska självklar fråga, jag undrar, kan man gå på gymnasium i London? finns det typ ett svenskt gymnasium eller hur ska man göra om man vill flytta dit redan nu? (jag går i 9:an) är det dyrt att flytta? hur blir det med språket? träffa nya vänner?
 
Hejsan Ida!
 
Om du kikat bak i mitt arkiv och kollar in kategorin "Frågor & Svar" så hade du fått svar på din fråga. Man kan gå gymnasiet i London, det är det jag gör. Man kan gå alla sina tre år här, kolla med din kommun hur de känner för att betala dina studier. Har du inte sökt in till ettan än är det lite sent dock. London är som vilken annan storstad som helst väldigt dyr att bo i. Kolla "Frågor & Svar" för att se alla kostnader.
 
Lycka till! :)

Kommentarer från er söta läsare.

Hejsan jag funderar på att söka in till nästa år och är lite nervös eftersom det bara är ett par dagar tills de slutar ta in ansökningar. Hur många elever har ni på skolan? Och eftersom flera av er bor i london med familjen så hur många tar de in varje år? Såg nämligen att man inte får tillbaka adminstrationsavgiften om man inte kommer in och känner att det då är onödigt att söka in om det inte finns många platser. Tack!

2013-03-03 // 18:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback