21.49, Thursday - Eurotrip, day 9-12

Lördag 30/3 2013

Kom fram till Krakow tidigt på morgonen och åt en "stadig" frukost på en brödbit och lite makrill. Sen mötte vi vintern på väg mot vårt hostel. Det var inte jättekallt men snöigt/slaskigt nog för att kallas vinter. Vårt hostel skulle finnas på en väg som bytta namn efter halva: och vad händer om inte det självklara? Vi går till nummer 5 som det ska vara men där är det minsann inget hostel. Blir fett arga och sura efter en natt med knappt nån sömn innan vi kommer på att vägen skulle byta namn och att det kanske kommer lite längre bort. Vi gick vidare och hittade det: en bild på Jesus och "Benedict hostel" stod skyltat. Bra gjort att åka till en superkristen stad över påsk kände vi då. Vi lämnade våra väskor och åkte till Auschwitz, som var lättare sagt än gjort eftersom alla ville dit och vi inte hann med första bussen, menmen. Det var like hemskt där som man kan tänka sig. Det kändes väldigt konstigt att läsa om att "just här på den här platsen har flera tusen blivit avrättade" uscha. Men ändå - intressant! Eftersom inget var öppet när vi kom tillbaka till Krakow fick det bli hämtpizza och sen sängen!

Söndag 31/3 2013

Vi turistade i Krakow och såg några saker som man tydligen "måste" se - såna saker som finns i alla städer. Vi var på resans andra påskmarknad - den första var i Prag. Väldigt mysigt med en massa stånd och sånt, men det var lite väl vintrigt för min smak. Köpte en superskön mössa och spenderade en massa tid på donken eftersom vi kunde ladda mobilen, använda internet och äta billig lunch där. (Det blev FÖR mycket hamburgare och pizza under denna resa!) Sen tog vi nattåget till Budapest och sov i sovkupé för första gången som absolut var värt den extrapengen! Vi kunde faktiskt sova HELA natten båda två!

Måndag 1/4 2013

På morgonen kom vi till Budapest och försökte sen orientera oss till stadsparken som inte var så lätt. Vi hade en rutt vi skulle gå men kom ut från fel håll på stationen vilket gjorde allt komplicerat! Men i alla fall, vi hittade till slut! Gick runt där lite och gick sen "stora gatan" ner mot Kedjebron. Vi hittade inte Moulin rouge i Paris så vi passade på här i Budapest istället! När vi gått över Kedjebron fick vi lov att gå upp för en brans kulle med jag vet inte hur många trappsteg. Man var mör i benen efter det kan jag säga eftersom vi hade 15kg på ryggen också! Men det var en superutsikt och Mattiaskyrkan, Fisherman's bastion och gamla stan var värt det. Sen var vi ändå tvungna att gå ner på andra sidan kullen för att komma till tågstationen. Väl där var inga banker öppna och inga affärer var öppna eftersom det var påsk! Till slut hittade vi nån liten affär som vi kunde köpa lunch i och sen springa till stationen för att hinna med tåget. Det skulle även egentligen endast vara ett tåg från Budapest till Zagreb, men det blev istället två tåg + en buss + ett tåg till. Lång dag men sen kom vi på nattåget som skulle ta oss till Split äntligen i alla fall!

Tisdag 2/4 2013

Vi kom fram till ett regnigt Split och satt oss på ett café och åt frukost. Gick sen på hosteljakt eftersom vi inte hade nått bokat för första natten. Det var fortfarande tidigt så inget hade öppnat så vi satt oss i en trappa inne i ett hyreshus eftersom regnet öste ner ute. Sen så hittade vi ett i alla fall och när vi skulle ta ut pengar så var det lättare sagt än gjort. Okej, jag är väldigt kort men för att ha kunnat tagit ut pengar från den bankomaten på ett normalt sätt hade man ju varit tvungen att vara typ tre meter! I alla fall. Även fast Split bjöd på skitväder denna dag så älskade jag redan staden! Det var palmer, strandpromenad och hav! Man var utomlands på riktigt liksom, och det var varmt och kvavt! Till kvällningen köpte vi med oss (igen) en pizza för att äta på hostelrummet och sen blev det tidig kväller för att sova bort det dåliga vädret!

Kommentarer från er söta läsare.