- Questions and answers -

Men vart kan man ansöka om stipendium?
 
Hejsan!
Det är svårt att svara på, överallt och ingenstans är nog det bästa svaret jag kan få fram! Det finns säkert några lokala stipendier eller fonder man kan ta del av. Jag som bor i Sandvikens kommun har Göranssonska fonden som jag kommer vända mig till bland många fler. Jag har googlat mycket på "stipender utomlandsstudier gymnasienivå" eller liknande. Sen har jag en SYV till mamma som har hjälpt mig jättemycket! Vänd dig till din SYV på din skola så ska du se att du kan få hjälp där!
 

hej Maria! 
jag har länge varit inne på att åka till USA ett år som utbytesstudent, men har nu på senare insett hur jobbigt jag skulle tycka det var att "gå om" 
Därför har jag börjat fundera i samma banor som dig, att åka till svenska skolan! 
jag undrar lite saker. 
- du skriver att du kommer behöva betala ungefär 152 000kr för allt, är det inklusive försäkringar/visum/fickpengar etc? elr behövs inte sånt i england? 
-Hur mycket kan man få ut av studiebidraget när man åker dit? 
- du nämnde även att vissa kommuner kan betala skolavgiften, är det den kostnaden på ca 84 000kr och hur tar man reda på detta? 
- kan man/får man extrajobba i england som utbytesstudent? (det får man ju inte i usa..) 

jättemånga frågor, jag vet, men så himla tacksam om du svarade på allt du vet osv.. 

tack i förhand 
Amanda
 
Hejsan Amanda!
Vad roligt att du har funderingar på ett utbytesår! Jag är säker på att det är en väldigt bra investering i livet både mognads-mässigt och för CV:t skull!
 
Summan för att gå på Svenska skolan i London är väldigt olika. Förra året var det nästan tio tusen billigare och förra ändå var det totalt ungefär 120'000:- så det är väldigt dyrt det här året! Det kan bli billigare nästa år, men det kan också bli dyrare. 
 
Ena betalningen är på 83'800 vilket innefattar undervisning enligt svenska skolverket, använda av skolans läramedel samt normal förbrukning av skriv-och ritmaterial samt elevförsäkring. Man betalar "första halvan" av denna summa innan höstterminens början och "andra halvan" innan vårterminen börjar. 
 
Andra betalningen är på 67'000 och den innefattar boende i en värdfamilj. Där bor man antingen ensam eller med en till student från Sverige. Man ska få eget rum och tillgång till badrum. De är skyldiga att ge studenterna tillgång till internet. På skoldagar: mån-fre står de för frukost och middag. På helger: lör-sön står de för frukost, lunch och middag. Samma gäller för denna betlaning, ena till höstterminen och andra till vårterminen. 
 
Det som inte ingår som man måste ha och betala för är detta: lunch på skoldagar, busskort och simkort för mobilen. Lunch beräknas på ca £2-6/lunch men man kan självklart snåla ibland och köpa nudlar på burk och lyxa till det ibland. Busskort betalar man en engångsavgift på £5 sen åker man gratis buss. Vill man åka tunnelbana laddar man kortet med en summa pengar och åker för halva priset. Simkort till mobilen ligger på ungefär £15 och då ingår internet, sms och ett antal minuter att ringa för. Sen vill man ju shoppa och ha lite roligt också!
 
Man bör ha 2500-3500 att leva för i månaden, men man kan självklart snåla och även göra av med mycket mer! Jag kommer ha ungefär 3000 i månaden.
 
En framtida klasskompis till mig går på en skola i Karlstad och sökte genom skolan och gick igenom en massa intervjuer för att komma in på Svenska skolan i London. För henne betalas skolavgiften och hon får även nått bidrag för värdfamilj och lunch. En till tjej som jag har pratat med bor i en Stockholms kommun och får 70'000 i bidrag från sin kommun. Jag bor i Sandvikens kommun som inte betalar nånting alls! Så det är olika beroende på vart man bor. Fråga din SYV eller gå till närmsta kommunhus och prata med dem!
 
Man får jobba i England och i och med att det är ett EU land är det på samma vilkor som hemma. Man måste skaffa nått konto i England och så om man ska jobba så man får löne specc och så. Sen kan man även jobba som barnvakt som jag hört ska ge bra betalt!
 
Man får fortfarande CSN bidrag eftersom det är en svensk skola. Det är det vanliga studiebidraget på 1050:- i månaden och eftersom London ändå ligger en bit bort så for man även inackorderingstillägg eftersom man inte kan pendla. Det ligger på 2350:-/mån. 
 
Lycka till!
 

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback