- A year abroad isn't cheap -

Heej jag undrar finns det inget billigare altenativ? 150 000 är väldigt mycket pengar. Jag undrar även hur gör du när du ska betala denna summa?
 
Hejsan Emmy!
 
Ja, 150'000:- är väldigt mycket pengar men man får se det som en investering i livet. Ett år utomlands är inte gratis om man säger så. Det finns självklart billigare alternativ om man vill åka och gå i en lokal Engelsk skola men då måste man gå om ett år när man kommer tillbaka till Sverige i och med att man inte läser samma kurser. 
 
Ett år i Storbritannien med EF kostar 73'000, med STS kostar det 83'000. Sen kan du åka till USA för 75'000 med EF och 73'000 med STS. Sen finns det många fler som har utbytesstudenter, så som YFU, Explorius och många fler. 
 
Du får helt enkelt känna efter vad som är mer värt för dig. Visst, det är mer pengar att lägga på att gå på en svensk skola - det är hög standard på utbildningen och hade vi inte haft en sån bra välfärd i Sverige hade våra föräldrar fått betala ungefär 85'000 i skolavgift varje år åt oss. 
 
Det finns både för- och nackdelar med att välja. Jag vill bli klar med skolan så fort som möjligt samt göra ett miljöbyte och bo utomlands ett år. Detta gav mig den chansen och då tog jag den. 
 
Jag har jobbat ihop en stor del av pengarna själv, sen har jag en fond sen tidigare som jag kommer använda mig av. Jag kommer söka stipendier och se till att få nån slags inkomst i England. Antingen vara barnvakt en eller två kvällar i veckan eller söka mig till ett fik eller liknande. Rester får mina föräldrar stå för. Vi betalar till ett konto vi fått av Svenska skolan i London.
 
Lycka till! :)
 

Kommentarer från er söta läsare.

Men vart kan man ansöka om stipendium?

2012-08-21 // 20:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback