20.15, Monday - About you now

Heej sökte runt lite på google och kom hit till din blogg. Jag är själv lite sugen på att söka till svenska skolan i london, men jag uppfattade som den låg lite off? Och att man kunde få bo i en värdefamilj 40-50 min från skolan, vilket genast tänks ute på landet. Jag vill jätte gärna gå 1 år i london, men vill uppleva LONDON. Bo mitt i smeten, eller i nothing hill eller liknande. 
Så min fråga till dig är skolan lite off? eller hur ligger den? Och även hur du bor där uppe? I en värdefamilj? Isåfall var? Eller kanske en egen lägenhet..? 
Tacksam för svar :)
 
Hejsan Alice!
Först och främst, vad roligt att du tänker på att åka hit, det är jätteroligt och annorlunda här! En upplevelse för livet! Vad gäller skolan, den ligger i Richmond och det är inte off - i och för sig beror det på hur man ser det. Det är ingen värdfamilj som bor längre in mot centrala London än Barnes. Från min dörr, med en buss och tunnelbana med ett byta tar det ganska precis en timme att ta sig in till Piccadilly circus eller Oxford street eller Notting Hill. Det är verkligen inte en lång färd och det känns ännu kortare i och med att man byter på ett par ställen. 
 
Sen är det också så att för att uppleva LONDON så är det inte bara stadskärnan kring Piccadilly - det är snarare att hitta smultronställena utanför och upptäcka andra delar av staden. För detta är Richmond en bra utgångspunkt tycker jag, och jag har aldrig haft problem att ta mig nån stans. 
 
Jag önskade att få bo nära skolan - och det fick jag. Det tar mig knappt tio minuter att gå till skolan, medan andra har en timme med bussen att ta sig. Det beror lite på, men har inte hört nån klaga mycket på att de bor långt ifrån, och inget ställe är liksom på landet på det viset. Det är bilar som åker överallt, sirener som skriker och flyg som aldrig stoppar upp. 
 
Richmond har både overground-, undergroud- och tåg-förbindelser med centrala London - perfekt. Jag bor i värdfamilj och det funkar väldigt bra. Trivs jättebra med min familj och det verkar det som att de flesta har gjort som jag har pratat med. :)
 
Hej, jag har funderat på att söka till svenska skolan i london nästa år och jag undrar hur mycket det kostar, är det lätt att få stipendium? är de stränga med ID i london? hur kommer ni in på klubbarna i london? vore väldigt tacksam för svar
 
Hej Emma!
Vad roligt att du har funderingar på att sticka hit! Det kostar en hel del, ungefär 85000 för skolavgiften och 65000 för värdfamiljen. Kolla med kommunen, de kan skicka med skolpengen om du har tur, eller ge bidrag på annat vis. Stipendier vet jag inte om är lätta att få eller inte, men det är värt att skicka in ett brev och annat - för det finns mycket pengar att hämta. :)
 
När vi går ut går vi ut med en så kallad promoter. Det är en person som jobbar åt "ett företag som jobbar åt några speciella klubbar". En promoter ser till så att alla har det bra och roligt. Väldigt sällan måste tjejer betala inträde, vilket är väldigt tacksamt. ID - definera stränga?

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback