- Where have you been -

Hur mycket kostar det? Om vi nu utgår från att skolan man går på inte har nåt sammarbete som kan ge en bidrag! :)
 
Hejsan Sigrid!
 
I år har de höjt priset med ganska mycket. Men eftersom det är en svensk skola så kostar skolavgiften lika mycket i London som i Sverige - £8005 som är ungefär 84500 spänn. Eftersom vi har sån bra välfärd i Sverige så är det våra skatter som betalar den här hemma - men i London är det på andra villkor. Även fast skolan inte har nått samarbete med Svenska skolan i London så ger de flesta - inte alla, inte min för ett exempel - ut hela skolpengen för studier på en svensk skola. Så kika med kommunen innan du betalar skolavgiften!
 
Sen är det en till kostnad - boende. Är man under arton är det värdfamilj som gäller. Det jag måste betala för värdfamiljen är £6400 alltså ungefär 67500 spänn. I denna avgift ingår boende i eget rum och tillgång till badrum, frukost och middag måndag-fredag och frukost, lunch och middag lördag-söndag. Är man arton har man även chans att bo på campus, alltså i en av skolans byggnader - i studentkorridor. Jag har ingen koll på de priserna tyvärr, men vet att det är dyrare.
 
Så totalt kommer jag behöva betala ungefär 152000 spänn för mitt utbytesår, vilket tycks vara mycket. Jag har jämfört med High School i USA och även fast det till en början ser ut som att High School är billigare så kommer jag ändå alltid fram till samma slutsats. I London får jag CSN bidrag - ungefär 35000 spänn för ett år. Går jag i London behöver jag inte gå om ett år - jag blir klar med studierna fortare och kan lätt tjäna ihop de där trettio tusen som det är billigare med high school på nolltid. Jag känner att det är värt det. 
 
Har fått mycket frågor nu... har ni fler på hjärtat kanske vi ska köra en liten frågestund? Vad tycker ni?
 
 
 

Kommentarer från er söta läsare.
» Emmy

Heej jag undrar finns det inget billigare altenativ? 150 000 är väldigt mycket pengar. Jag undrar även hur gör du när du ska betala denna summa?

2012-08-21 // 16:38:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback