Lite boktips...

Lånade två böcker idag på biblioteket. Sen har jag två stycken hemma, och en som är påbörjad. Det känns som om att påsklovet kommer att bli en himla läsvecka. Ingenting bestämt alls, inga måsten alls, inga tider att passa. Förutom träningar.
Tänk om det där är jag. Roligt, träffsäkert och romantiskt om att söka och finna sig själv. Johanna Lindbäck är en mästare i feelgood-genren.

1. Var normal. Helt vanlig. Alldeles 100 % normal.
2. Var öppen och utåtriktad och prata med alla. Ha inte förutfattade meningar. Var snäll och trevlig och glad och vanlig. Låtsas vara det i alla fall. Ta kontakt. Oavsett. VAR ÖPPEN!
3. Var inte speciell och jobbig och överduktig och frånstötande pluggig.
4. Ha normala kläder. Ha normalt smink. Ha normal stil. Säg normala saker. Gilla normala saker. Var bara helt normal i precis allt.

Agnes har flyttat från Stockholm till Umeå med sin familj och ska börja tvåan på gymnasiet där. Nu ska allt ändras. Nu ska allt bli bra. Hon vill inte längre vara tjejen som ingen lägger märke till. Hon ska börja om från början med allt!
Och det börjar lovande. Hon träffar Adam i grannhuset och lär genom honom känna en massa nya människor; hon får ett extrajobb på hamburgerkedjan Max och hon möter Jacob som är skitcool och spelar i band. Allt borde vara alldeles, alldeles underbart ... Eller?

Tjah, denna är påbörjad, och den är bra, men om man inte har lust att läsa en bok som liksom... bara är, då är inte den här så bra. Den visar ett av alla många sätt som endel känner inför flytt och ny skola och nya vänner, och den är skön att läsa. =)



Liv & Lovisa. Liv & Lovisa är en omskakande historia om två tjejer som ofrivilligt tvingas samman. Sista terminen i nian lider mot sitt slut och Liv och Lovisa är glada över att de snart ska slippa varandra. De går i samma klass, men är så långt ifrån vänner man kan komma och lever helt olika liv. ett friskt och spänstigt språk, modernt utan att det lär kännas daterat redan i morgon. Samt med en om uttrycket tillåts våldsligt överraskande finaldramatik, som gör slutet både lyckligt och olyckligt, hopplöst och hoppfullt. Det blir lyckosam läsning. Nina Lekander, Expressen





Janis den magnifika.
Jag heter Janis och du kanske tycker att jag är galen som gör allt det här, men det är jag inte, jag är bara ledsen, så ledsen man kan vara som människa, och så är jag arg på Emelie, för att hon gjorde det där hemska, för att hon svek. Fast jag tänker ibland att det var jag som svek henne. Är det därför hon spökar för mig? Nu har jag stulit min brorsas bil. Jag är sjutton år och har inget körkort, men det struntar jag i, för jag måste norrut, bara norrut, för att hitta det ultimata som jag och Emelie sa att vi skulle hitta tillsammans. Och så ska jag sörja tills ingen sorg finns kvar och det vill jag göra ifred! Den prisbelönta författaren Johanna Nilsson tar oss med på en hisnande resa kantad av katastrofer och glimtar av lycka.

Simon & Sophie. Sophie är femton år och skolans snyggaste tjej, alltid omgiven av beundrande kompisar. Simon är en av dem som ständigt trackas av Sophie och hennes gäng. Under påsklovet är alla Sophies vänner bortresta och i brist på annat knackar hon på hos Simon i huset intill. Han blir både förvånad och irriterad, men upptäcker snart att Sophie är annorlunda än i plugget. En kväll berätttar hon något som hon aldrig har vågat säga till någon annan tidigare . Det leder till att saker förändras mellan dem. Men hur ska det bli när skolan börjar igen...?

Det är inte alltid lätt att vara 15 år, skolans snyggaste och tuffaste tjej och upptäcka att man är kär i en av klassens töntigaste kille. Simon & Sophie är en inkännande och fängslande skildring om två, till ytan, väldigt olika tonåringar, om grupptryck och om modet att stå för sina känslor.

Linas kvällsbok 2. Två killar och ett hjärta handlar om val. Nu är Lina lite äldre och måste välja. I kärlek. Ska hon välja bort Kevin som gör alla fel, som dricker för mycket, skolkar och till och med röker hasch ibland? Kan hon kanske rädda honom med sin kärlek? För kärlek, ja, det känner hon. I överflöd. För både Kevin och sin pojkvän Ivar.

Har läst denna en gång, och jag tycker den är jättebra. Haha, men det är också så här, man läser bara för att man ska läsa. Dock är det mer handling i denna än i Tänk om det där är jag.

Kommentera här: